On Demand diensten: Ik wil het en ik wil het NU!
Je hebt extra uren gewerkt en nu je eindelijk thuis bent, wil je lekker op de bank ploffen en helemaal niets doen. Koken is het laatste waar je zin in hebt. Gelukkig kun je via de smartphone binnen een paar klikken eten bestellen. Over maximaal een half uur staat de bezorger op je stoep met de door jouw gekozen maaltijd. Ideaal! On Demand diensten groeien. Waar komen ze vandaan? Hoe zal ons leven er over 10 jaar uitzien?
Laten we beginnen om je te vertellen over de millennials.
Ze worden ook wel generatie Y genoemd, geboren tussen 1980 en 2000. Misschien ben je er zelf wel één. Dan komt het volgende je vast bekend voor. In tegenstelling tot hun ouders willen millennials niet heel hun dagen op kantoor doorbrengen, werken van 09.00 tot 17.00 uur en daarmee veel geld verdienen. Wat hen gelukkig maakt is leuke dingen doen, tijd doorbrengen met vrienden & familie en reizen. Daar willen ze voldoende tijd voor overhouden. De generatie Y werkt dus of minder of slimmer. Doordat ze zijn opgegroeid met computers en techniek is waarschijnlijk het laatste het geval. Geautomatiseerde processen kunnen handmatig werk overnemen, waardoor er meer tijd overblijft voor persoonlijke benadering. Want ook dat vindt de generatie Y belangrijk. Ze willen werk van betekenis doen. Van waarde zijn voor een bedrijf, een werkproces of mensen. Millennials willen bijdragen aan een betere wereld.
In de tijd dat de millennials opgroeiden, hing de eigenwaarde van veel mensen af van bezittingen.
Een groot huis, een BMW voor de deur, merkkleding. Als je dat had dan had je het gemaakt. Langzaamaan geven we steeds minder om spullen. Dat komt doordat meer en meer mensen beseffen dat we voor het maken van deze spullen kostbare grondstoffen gebruiken die niet voor eeuwig meegaan. Verder worden de arbeiders die de spullen maken niet altijd even goed behandeld in de fabrieken aan de andere kant van de wereld. Dat strookt niet met de wereldverbeterende inborst van de millennials. Daarom kopen ze bewuster. Kringloopwinkels zijn populairder dan ooit. Daar koopt generatie Y spullen die nog goed zijn voor een tweede ronde en waarmee ze dus de aarde niet vervuilen. Voor nieuwe aankopen is kwaliteit de norm, zodat ze er zeker van zijn dat deze spullen lang meegaan.
Aan de andere kant is vrije tijd door het vele werken een waardevol goed geworden. Tijd besteden aan sporten, hobby’s, vrienden en familie vinden millennials belangrijker dan bezittingen.
Waarom zijn On Demand diensten zo populair aan het worden?
De meeste diensten zijn namelijk niet nieuw. Bloemen laten bezorgen? Dat kon al jaren. Het verschil is dat je nu je bestelling online doet vanaf je smartphone of tablet. In een paar klikken geef je aan wat voor boeket je wilt en voor wie, je vult een bezorgdatum in, rekent af en klaar! Je hoeft niet te pinnen. Je kunt je een trip naar de bloemist besparen. En je tante krijgt nog steeds een fleurige verrassing op haar verjaardag, waardoor je haar favoriet bent en blijft.
On Demand diensten maken het alledaagse leven simpeler en efficiënter.
Je koopt alleen wat je nodig hebt. Een auto? Waarom zou je die aanschaffen als je gebruik kunt maken van Uber? Je hoeft geen benzine te betalen, geen wegenbelasting, geen autoverzekering, geen onderhoudsbeurten, geen wasstraat. Dat scheelt veel geld! Een wasmachine? Waarom zou je die kopen en water en energie verbruiken als Mr. Timesaver de was voor je kan doen? Met On Demand diensten kun je dure aankopen laten staan en alleen gebruik maken van diensten als je die nodig hebt.
On Demand diensten zorgen ervoor dat:
- verspilling / vervuiling van de aarde wordt tegen gegaan.
- mensen bewuster met geld omgaan.
- er tijd wordt bespaart door klussen uit te besteden.
- mensen meer vrije tijd overhouden.
Als je kijkt naar wat millennials belangrijk vinden om gelukkig te zijn, snap je wel waarom On Demand diensten groeien. Of niet?
Hoe ons leven er over 10 jaar uit ziet?
Nu hebben de meeste mensen nog een auto of wasmachine. Het geeft namelijk een gevoel van zekerheid. ‘Ik kan wegrijden of wassen wanneer ik wil.’ In principe kan dit met On Demand diensten ook. De dienst bestaat namelijk niet zonder flexibiliteit en ultieme klantervaring. Zullen de parkeerplaatsen daardoor over 10 jaar minder vol zijn? Zien we over 10 jaar minder wapperende kledingstukken aan waslijnen? Wat is jouw fantasie hierover?
Laat je ons ook weten van welke On Demand diensten je nu al gebruik maakt? We zijn benieuwd!
No Comments